• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Så stort lån som möjligt för att köpa aktier

Snabb

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Juni 2020
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej, letar efter ett så stort lån som möjligt för att investera i aktier, men ändå bibehålla en rimlig ränta runt 3%. Vilken bank eller låneföretag bör man vända sig till?

Har en annars rimlig situation i övrigt med >500k årsinkomst och inga skulder.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 636
Mottagna reaktioner
1 180
Poäng
927
Jag skulle råda dig att tänka till en gång extra innan du lånar för att köpa värdepapper. Det är i all välmening och jag pratar utifrån egen erfarenhet. Jag var naiv och trodde jag skulle kunna göra snabba klipp. Slutade med skulder över miljonen. Dessutom, med dina förutsättningar förstår jag inte varför du behöver låna. Du borde kunna avsätta betydande summor för sparande eller investering varje månad?

Hej, letar efter ett så stort lån som möjligt för att investera i aktier, men ändå bibehålla en rimlig ränta runt 3%. Vilken bank eller låneföretag bör man vända sig till?

Har en annars rimlig situation i övrigt med >500k årsinkomst och inga skulder.
 

Högbelånad

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
20 April 2018
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
155
Poäng
337
Din ”hembank”, Advisa eller Lendo.

En aktie du ska all in i eller är det riskspridning du tänker dig? Något stabilt bolag eller än mer riskfylld affär?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Värdepapperskredit på avanza?
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Känns lite sent för den tanke.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
1 802
Poäng
1 217
Beror på vad man investerar i kan jag känna, om detta är en bra idé. En indexfond, en aktiefond eller en 5-10 större aktier så är risken hyfsat låg över säg 3 års sikt. Amortera av över 5 år med hjälp av lönen.

Kan definitivt bli riktigt bra. I övrigt @Högbelånad tips.
 

Snabb

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Juni 2020
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag skulle råda dig att tänka till en gång extra innan du lånar för att köpa värdepapper. Det är i all välmening och jag pratar utifrån egen erfarenhet. Jag var naiv och trodde jag skulle kunna göra snabba klipp. Slutade med skulder över miljonen. Dessutom, med dina förutsättningar förstår jag inte varför du behöver låna. Du borde kunna avsätta betydande summor för sparande eller investering varje månad?
Japp, förstår att det är en betydande risk och vill inte låna mig upp över öronen. Vill låna för att skapa en ca 50-100% hävstång och investera i stora stabila tech-bolag utöver vad jag redan har investerat av mina besparingar.

Din ”hembank”, Advisa eller Lendo.

En aktie du ska all in i eller är det riskspridning du tänker dig? Något stabilt bolag eller än mer riskfylld affär?
Tack för tipsen!

Alphabet. Anser att företag i sig självt är diversifierat med Sök, Display, YouTube & Cloud. Världsklass kompetens inom AI/ML. Erfaren och effektiv ledning. Riskspridning över många marknader och industrier samt en stor kassa.

Värdepapperskredit på avanza?
Funkar bra, men går bara att belåna sig upp till 50% (~2.21% effektiv årsränta) innan räntan sticker iväg till 6%.

Beror på vad man investerar i kan jag känna, om detta är en bra idé. En indexfond, en aktiefond eller en 5-10 större aktier så är risken hyfsat låg över säg 3 års sikt. Amortera av över 5 år med hjälp av lönen.

Kan definitivt bli riktigt bra. I övrigt @Högbelånad tips.
Precis. Är införstådd med att det är ett risktagande, men tar man ett längre perspektiv minskar risken. Jag har tillräcklig inkomst för att amortera av lånen samt kan göra 30% ränteavdrag på räntan, vilket ger en relativt förmånlig ränta (~3*0.7 = 2.1%) jämfört med vad de stora techbolagen (eller även indexfonder) avkastar på börsen. Använder jag ett lån istället för en hävstångsprodukt är det väldigt svårt att åka på ett margin call.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
1 802
Poäng
1 217
Jag hade sett upp med Alphabet innan rapporten. De kan ha hög exponering mot resor. Internetmarknadsföring är en rätt smal bransch med några väldigt stora nischer. Resor är en av dem. Google är i det avseendet en black box, ingen vad de tjänar på var nisch eller ens hur mycket per land.

Kan ha fel, men jag hade inte chansat innan rapporten nästa månad.
 

Snabb

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Juni 2020
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag hade sett upp med Alphabet innan rapporten. De kan ha hög exponering mot resor. Internetmarknadsföring är en rätt smal bransch med några väldigt stora nischer. Resor är en av dem. Google är i det avseendet en black box, ingen vad de tjänar på var nisch eller ens hur mycket per land.

Kan ha fel, men jag hade inte chansat innan rapporten nästa månad.
Annonsörer är en del av ekvationen. Samtidigt har sökningar och youtube-tittande fullkomligt exploderat under corona, vilket betyder att annonsörer inom t.ex. e-handel, gaming och digital tjänster har haft mer utrymme att visa annonser än någonsin tidigare.

Långsiktigt ser jag stor potential i att öka monetiseringen av YouTube då annonsprodukterna fortsätter att utvecklas (sedan 2019 visas t.ex. sökannonser även på YouTube, vilket är världens näst största sökmotor). Dessutom kommer mindre och mindre folk att se på TV och förflyttningen av TV-budgetar (som fortfarande är en stor del av den totala annonskakan) till YouTube kommer bara att accelerera. I Q1 2020 bröt Alphabet för första gången ut YouTube som en enskild enhet i deras rapportering, vilket tyder på att Alphabet ser YouTube som en bidragande faktor till framtida tillväxt.

USA är Googles största marknad by far.

Summa summarum, tittar man långsiktigt är en kvartalsrapport hit eller dit oviktigt. Det kan både gå upp och ned.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Jag hade iaf sökt 600k på Lendo.
Tänkte göra liknande när det fortfarande gick ner, men blev aldrig av.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp